Sunday 15 May 2016

Kekenyalan

Kekenyalan boleh ditakrifkan sebagai keupayaan sesuatu bahan kembali ke bentuk asal selepas daya yang dikenakan dialihkan

Apabila satu daya dikenakan ke atas satu bahan, bahan itu mungkin akan mengalami pemanjangan atau pemampatan. Suatu bahan dikatakan kenyal jika dapat kembali ke bentuk dan saiz asal selepas daya yang dikenakan itu dilepaskan.

Sifat kekenyalan bahan pepejal disebabkan oleh kewujudan daya tolakan dan daya tarikan antara zarah-zarah. Pada keadaan biasa atom-atom bahan pepejal terpisah dengan jarak tertentu dan berada dalam keseimbangan  iaitu daya tolakan dan daya tarikan berada dalam keseimbangan. Pada keadaan ini daya paduan adalah sifar.

zarah dalam keseimbangan
Apabila bahan tersebut dikenakan daya mampatan, atom-atom bahan akan dirapatkan . Daya tolakan antara atom menjadi semakin kuat dan bertindak untuk mengembalikan kedudukan asal atom-atom selepas daya mampatan dialihkan.

zarah mengalami daya tolakan apabila daya mampatan dikenakan
Apabila bahan tersebut dikenakan daya regangan, atom-atom bahan akan dijauhkan. Daya tarikan antara atom menjadi semakin kuat dan bertindak untuk mengembalikan kedudukan asal atom-atom selepas daya regangan dialihkan.

zarah mengalami daya tarikan apabila daya regangan dikenakan
Beberapa contoh aplikasi kekenyalan:

Sistem ampaian (suspension) kenderaan

Buaian bayi

Gelang getah

Jam randik

Busur dan panah

Ammeter































Sifat kekenyalan bahan mempunyai kegunaan yang luas. Banyak perkakasan mekanikal memerlukan spring untuk beroperasi

Kegunaan spring:
  • Spring yang digunakan dalam neraca spring menghasilkan regangan yang berkadar langsung dengan beban yang dikenakan
  • Spring buaian menghasilkan ayunan yang membolehkan bayi tidur dengan lebih selesa
  • Spring pada roda kereta yang kuat dapat menyerap hentakan yang terhasil apabila bergerak di atas jalan yang tidak rata supaya perjalanan adalah lebih lancar.
  • Spring banyak digunakan dalam tilam dan kusyen. Spring yang mempunyai sifat kekenyalan dapat mengekalkan bentuk tilam dan kusyen walaupun telah banyak kali dimampatkan.
  • Spring juga digunakan dalam ammeter dan voltmeter untuk mengimbangkan daya putaran pada  jarum penunjuk apabila terdapat voltan dan arus. Spring dapat mengembalikan jarum penunjuk ke kedudukan asal apabila bekalan arus dan voltan diputuskan.
  • Dalam jam randik, tenaga keupayaan kenyal yang tersimpan akan ditukarkan kepada tenaga kinetik untuk menggerakan jarum penunjuk.

Bahan kenyal lain:
  • Gelang getah digunakan untuk mengapit dan menetapkan bahan pada kedudukan yang tertentu
  • Tali raket tenis dan badminton yang kenyal boleh melantunkan bola
  • Papan terjun yang kenyal membolehkan peserta mencapai lompatan yang tinggi.

3 comments: