Tuesday 16 April 2013

Nota: Aplikasi Tekanan Dalam Kehidupan


MENAMBAHKAN TEKANAN DENGAN MENGURANGKAN LUAS
fbshoes
  1. Paku dan tapak kasut bola sepak mempunyai luas permukaan sentuhan yang kecil. Tekanan di bawah paku adalah cukup besar untuk terbenam ke dalam tanah untuk mendapat suatu cengkaman yang kuat tanpa tergelincir.
  2. Luas mata pisau adalah sangat kecil. Tekanan yang besar padanya membolahkan pisau ditolak melalui bahan yang hendak dipotong.
  3. Luas yang sangat kecil pada mata paku tekan menghasilkan suatu tekanan yang sangat besar supaya mudah ditekan ke dalam kayu.
  4. Tapak kasut peluncur ais terdiri daripada kepingan logam yang nipis supaya dapat mengenakan suatu tekanan yang besar pada permukaan ais. Dengan ini ais dapat dilebur dan senang diluncur.
MENGURANGKAN TEKANAN DENGAN MENAMBAHKAN LUAS.
  1. Traktor menggunakan taya yang besar dan lebar untuk mengurangkan tekanan supaya dapat bergerak di atas tanah yang lembut tanpa terbenam ke dalamnya.
  2. Tapak dinding mempunyai luas permukaan yang besar. Ini dapat mengurangkan tekanan supaya dinding tidak terbenam ke dalam tanah.
  3. Papan peluncur salji mempunyai permukaan yang besar untuk mengurangkan tekanan pada salji supaya tidak terbenam ke dalamnya.


    bolt_nut_washer_370 copy
  4. Suatu pelapik sebar beban (washer) memastikan nat tidak ditarik ke dalam kayu apabila diketatkan.

1 comment: