Thursday 18 April 2013

Nota: Aplikasi Tekanan Atmosfera

1. PENYEDUT MINUMAN.
Apabila udara dalam penyedut minuman disedut keluar, ruang didalamnya menjadi separa vakum dan bertekanan rendah. Tekanan atmosfera di luar yang lebih besar menolak masuk minuman ke dalam mulut melalui penyedut minuman.
Jika terdapat lubang pada penyedut minuman, air akan sukar disedut ke mulut.


2. PICAGARI
Suatu picagari digunakan untuk menyedut cecair. Apabila omboh ditarik ke atas, ruang di dalam picagari mengalami tekanan yang lebih rendah berbanding dengan tekanan atmosfera di luar. Cecair akan ditolak masuk ke dalam picagari oleh tekanan atmosfera yang lebih tinggi di luar.



3. PENCANGKUK GETAH.

Pencangkuk getah ini terdiri daripada satu penyedut getah yang boleh dilekatkan pada diding licin seperti kaca dan jubin. Ia dipasangkan dengan menekan penyedut getah yang basah untuk mengeluarkan udara didalamnya sehingga menjadi ruang separa vakum.




Tekanan atmosfera yang lebih tinggi di luar menekan dan menetapkan kedudukan penyedut getah itu. Penyedut getah yang besar boleh dipasangkan pada alat mengangkut untuk mengangkat barang yang berat di kilang.


4. PAM ANGKAT



Pam angkat digunakan untuk mengeluarkan air dari perigi atau minyak dari tong minyak besar. Pengendalian dimulakakn dengan bahagian atas dipenuhi air atau minyak dengan injap A tertutup.

Apabila omboh ditarik ke atas, injap A tertutup dan ruang di bawah omboh mengalami tekanan yang lebih rendah daripada tekanan atmosfera di luar.

Injap B terbuka dan tekanan atmosfera menolak air di luar masuk ke dalam pam melalui injap B.

Apabila omboh ditolak ke bawah, injap B tertutup dan air mengalir ke atas omboh melalui injap A yang terbuka.

Apabila omboh ditarik ke atas sekali lagi, injap A tertutup dan air dibawa ke atas sehingga keluar melalui muncung.


No comments:

Post a Comment