Saturday 27 July 2013

Nota: Alat Pengukur Tekanan Bendalir.

1. MANOMETER

Manoeter terdiri daripada suatu tiub berbentuk U yang mengandungi air atau merkuri . Biasanya merkuri yang lebih tinggi ketumpatannya digunakan kerana beza paras merkuri adalah lebih kecil berbanding air.

Apabila kedua-dua hujung tiub didedahkan kepada tekanan atmosfera, cecair di tiub X dan tiub Y adalah pada paras yang sama.

Untuk mengukur tekanan suatu bekalan gas, tiub X disambungkan kepada bekalan gas itu. Paras cecair dalam X ditolak ke bawah oleh tekanan gas yang lebih tinggi dan paras cecair dalam Y akan naik ke atas.

Tekanan dalam bekalan gas, p  seterusnya dihitung darioada beza tinggi, \(h\) antara aras-aras cecair dalam X dan Y dengan rumus berikut.


$$ P=P_{atm} +h \rho g$$


2. TOLOK BOURDON

Tolok Bourdon biasanya digunakan untuk mengukur tekanan yang tinggi seperti tekanan bekalan gas. Alat ini terdiri daripada suatu tiub logam melengkung yang disambungkan kepada suatu sistem tuas.

Apabila disambungkan kepada suatu bekalan gas, tiub logam melengkung diluruskan oleh tekanan  gas yang memasukinya. Gerakan  tiub logam melengkung ini diperbesarkan oleh sistem tuas sehingga dapat memutarkan roda bergigi.

Roda bergigi seterusnya menggerakkan penunjuk di atas skala bacaan untuk memberikan bacaan tekanan.

No comments:

Post a Comment